Think Tanks: 1st meeting.

Αλόχα και καλημέρα σας.

Η αλήθεια είναι ότι μου άρεσε η συζήτηση που κάναμε τις προάλλες γύρω από τα αγαπημένα μας παιχνίδια ρόλων και ελπίζω να είναι η αρχή για να δημιουργήσουμε κάτι δικό μας. Φυσικά η συζήτηση επεκτάθηκε στα πέρα μέρη μέχρι και για παιχνίδια multi platform μιλήσαμε. Όπως και να έχει είμαστε 4 καλοί αφηγητές με πολλά χρόνια εμπειρίας και ήρθε η ώρα να ενώσουμε τις δυνάμεις μας σαν τους power rangers ... και να γράψουμε κάτι.

Το κείμενο που ακολουθεί είναι σαν ένας τυφλοσούρτης γύρω από την αγορά που υπήρχε και υπάρχει σήμερα γύρω από τα rpg. Η λίστα δεν είναι εξαντλητική αλλά είναι ένα καλό σημείωμα με κατηγοριοποιήσεις. Θα ήθελα αν σας βολεύει να μαζευτούμε ξανά ιντερνετικά και να κάνουμε την δουλεία μας σας γνήσια think tanks.... γιατί όπως είναι γνωστό … once a tank .. Always a tank … Φυσικά αν νομίζετε ότι λείπει κάτι από την λίστα να το συμπληρώσουμε έτσι ώστε την άλλη φορά να το αναλύσουμε.

Ας κάνουμε κομμάτια τα παιχνίδια ρόλων σε διαφορετικά επίπεδα:

Heroes

1.       Class based. The all time classic dungeons and dragons. You choose a class with pre defined abilities and skills. Most of the times heroes have core abilities like health, mana and fighting/magical abilities based on chosen class.  (D&D)
2.       Archetypes. Usually you pick up an archetype which outlines general “behavior” of the hero. For example a warrior archetype leads to more combat choices. Core abilities usually are been affected by archetype. (Fantasy Age, Dragon Age)
3.       Skill based. Heroes are building from the scratch. You have a pool of points and you choose what your character is able to do and how. Usually these systems rely on d100%. (Basic Role playing, Call of Cthulu, Heroquest, Runequest)
4.       Free form. Like the above but also you got a pool of points which you can spend and buy out class abilities. For example Arcane spellcasting, Divine Spellcasting etc (Savage Worlds, Gurps, Quest Core)

Combat

1.       Turn based games. Most of the systems fall in this category. Some classic concepts are: initiative, hold actions and generally what a hero can do in a single round. Usually you get one move action, one major action and many free actions.
2.       Variations of turn based games are for example Barebones and the d100% systems. Usually at these systems you can have more than one action. For each action beyond the 1st you get a penalty.
3.       Collective Combat. A unique system by Tunnels and Trolls rpg. Add all the combat rolls from the whole group of Heroes. Compare it with a monster rating. The difference between those numbers is the total damage. This damage is evenly spread among the group.
4.       No rolls for the DM. Only heroes roll the dices. The outcome of the dice allows a DM either to narrate the success or make his move by allowing adversaries to retaliate. (Dungeon World, Tavern Tales)
Magic

1.       Vancian system. Prepare spells, Cast spells and forget them. Spell slots fall in this category.
2.       Mana system.
3.       Magic as abilities. We can call them for example powers, advantages, perks etc.
4.       Schools of Magic (Abjuration, Alteration or Earth, Water etc)
5.       Distinctions. Arcane / Divine / Mind and more.
6.       Free form. You can do almost anything. Limitations like per day/power points etc can apply. 

Αυτά λοιπόν είναι μια καλή αρχή ;-)

Stay safe and up to the stories...

Sir Oliva De ilien.


Comments

Popular posts from this blog

Heroic Fantasy: Mini review or pure fun?

Heroic Fantasy: The Dragonlance Experiment

Dungeons & Delvers: Mighty heroes & Magic Potatoes